Rumunske deja vu aka Papanasi

20.9.15

Po dlhej zdravotnej prestávke som sa konečne znovu došmochtila k sporáku a nemohla som pripraviť nič lepšie, ako papanasi /papanaši/. 


V Bukurešti nám tento domáci dezert robil spoločnosť pri každej večeri. Keď nám priniesli horúci tanier s voňavými pampúškami a čerstvým slivkovým kompótom, cítila som sa akoby som bola u starkej na lazoch a nie v hlavnom meste balkánskeho štátu. Hneď som vedela, že okrem fotografií, opálenia a  pár nových handier určite domov na Slovensko prinesiem aj recept na papanasi. Zohnala som malú tradičnú rumunskú kuchársku knihu a vec bola vybavená. Nebola by som to ale ja, keby som originálny recept trochu nezohavila. Testovanie ale prebehlo hladko a tak vám s radosťou predstavujem papanasi podľa Kuchárskej.

Na 7-8 kusov budete potrebovať

Kompót:
5 veľkých sliviek
1/2 pomaranča
1/2 vanilkového lusku
2 PL nerafinovaného trstinového cukru
1 čl škrobu

Pampúšky:
350 g plnotučného tvarohu
3 PL cukru
1 vanilkový cukor 
1 veľké vajce
1/2 pomaranča
1/2 citróna
1 čl jedlej sódy
10 PL hladkej múky (+ na pomúčenie pracovnej plochy)
štipku soli
Smotanu na podávanie


Ak si dáte poradiť, miesto klasickej zaváraniny použite čerstvý kompót. Môžete zúžitkovať akékoľvek sezónne ovocie (černice, maliny, slivky, broskyne, ríbezle), je raz dva hotový a hlavne, nie je to tá nudná klasika - ovocie + cukrová voda. Stačí odkôstkovať slivky a pokrájať ich na štvrtinky, prihodiť do hrnca dva kusy pomarančovej kôry a pomarančovú šťavu, dužinu z polky vanilkového lusku a pokojne pridajte aj samotný lusk. No a ingrediencia, ktorá nesmie chýbať - nerafinovaný trstinový cukor od SweetFamily. Všetko spolu na miernom ohni priveďte do varu, potom znížte teplotu na minimum a za občasného miešania nechajte asi 5-7 minút bublať. Nakoniec pridajte lyžičku škrobu (je jedno, či zemiakový, alebo kukuričný), poriadne zamiešajte, nechajte zovrieť a stiahnite z ohňa. Ak si kompót urobíte ako prvý, má čas mierne vychladnúť, kým príde jeho veľká chvíľa.

Spraviť cesto na papanasi zvládne aj malé dieťa. Vlastne, ako nad tým premýšľam, ak sa nejaké ľudské mláďa okolo vás premáva, s mojim požehnaním a vašim pokojným svedomím ho môžete zaúkolovať jeho prípravou. Do menšej misky, alebo šálky nalejte šťavu z polky citróna, pridajte do nej jedlú sódu, zamiešajte a nechajte stranou. Do väčšej misy postupne nakladajte - tvaroh (ja som zvolila kombináciu hrudkového a mäkkého), cukor, vanilkový cukor, vajce a kôru z polky pomaranča (nastrúhanú na jemno). Všetko treba spolu premiešať. Do zmesi potom pridajte štipku soli, citrónovú šťavu so sódou a múku. Začnite pri desiatich polievkových lyžiciach, ale je možné, že jej budete potrebovať viac. Začnite spracovávať cesto. Cieľom je lepkavé, ale kompaktné cesto. Ak sa vám bude zdať veľmi riedke, pridávajte po lyžici múky, kým nebudete spokojní. Cesto vyklopte na štedro pomúčenú pracovnú plochu a ešte ho trochu premieste. Vyvaľkajte asi 3 cm hrubý plát. Vykrajujte kruhy. Priemer nechám na vás. Ja som spravila menšie (asi 8 cm), lebo v Rumunsku sme vždy dostali na tanier dva megalomanské kusy a viete ako to chodí. Je vám ľúto nechať tam druhý kus, tak ho silou mocou dotlačíte a potom sa spoliehate, že v cudzom meste zablúdite, lebo je potrebná minimálne hodinová prechádzka. :D Ale ak ste dobrí jedáci, vykrajujte si pampúchy pre mňa za mňa aj vázou ;) Len nezabudnite, že trochu cesta treba nechať na guľôčky. Lebo každý papanasi potrebuje svoju guľôčku, tak ako každá zámka potrebuje svoj kľúčik. Nezistila som, prečo naši južný priatelia zvolili tento erotický dizajn (sorry for my dirty dirty mind) ale rozhodne im to pridáva na príťažlivosti. Keď máte povykrajované kolieska a vytvarované guľky, je čas na tepelné spracovanie. V mojej knižôčke je recept na varenú verziu. Jednoducho vo veľkom hrnci privediete do varu vodu s trochou soli, spravte do stredu kolieska prstami dieru a hoďte do vriacej vody. Aj keď je táto verzia dietnejšia a rozhodne by sa viac hodila pre môj boľavý žalúdok, rozhodla som sa moje papanasi vypražiť. Tak som si ich totiž zamilovala a tak sa u nás budú pripravovať. Takže áno, zohrejte na panvici asi tak na dva palce oleja a keď je tá hrôzostrašná kopa tuku horúca, spravte v koliesku prstami dieru a šup do oleja. Keď je jedna strana chrumavá a hnedá, pampúch otočte, dopražte a vyberte. Rovnako vypražte aj guľky. Hotové pampúšky podávame s kyslou smotanou a slivkovým kompótom. Ak vám nejaké slivky ostanú, odložte ich do chladničky z zatvorenom pohári. Vydržia asi 10 dní. :) 



Tak čo poviete? Oplatilo sa čakať na môj návrat? Dúfam, že odteraz už budú články pribúdať častejšie a sľubujem, že nabudúce si dáme niečo zdravšie (alebo aj nie... :D).


1 komentár

  1. Nemusela som čakať do rána. Moja Miška mi priniesla papanasi do práce. A čo už môžem povedať o tomto rumunskom dezerte? Len to, že všetko, čo je v článku je pravda pravdúca. Tieto tvarohové čudá sú fakt lahôdkou pre mlsné jazýčky. a veru neviem, či tieto od Mišky nie sú ešte lepšie, ako v Bukurešti. Smotana s domácim lekvárom mi pripomenula jogurt za socíka. Čítajte, mieste, varte, vyprážajte a potom už len mňamky, mňam - ochutnajte a určite neobanujete.

    OdpovedaťOdstrániť

BACK TO TOP
Just Dare to Cook © - DESIGNED BY SMUK THINGS