V hlavnej úlohe: Jablká a Hrušky

14.9.14

Aj keď nám už od prvej triedy vtĺkajú do hlavy, že jablká sa s hruškami nemiešajú, v kuchyni tieto počty neplatia. Aspoň v tej mojej. Keďže dozrievajú približne v rovnakom čase, môžeme si ich dopriať v kadejakých kombináciách. Mojim favoritom je však Nashi - šťavnatá jablkoidná hruška. Tento rok bola neuveriteľná úroda, tak moja svokra vymyslela, že si spravíme Nashi želé. V zime potom pohárik - dva vytiahneme, ja narobím waffle a budeme jesť a spomínať ako v septembri stále pršalo a nám celý dom voňal hruškami a zázvorom. :)


Jablká a hrušky sú pre mňa najmä zdravou maličkosťou medzi hlavnými jedlami. Sú plné fruktózy, ktorá vám dodá energiu, vitamínov A, C a vitamínov skupiny B. Okrem toho jablká pomáhajú pri tráviacich problémoch, na druhej strane hrušky obsahujú veľa vody, takže sú super doplnkom pri detoxikácii. Tiež mi raz niekto v rámci skúškového na VŠ poradil jesť hrušky a orechy, vraj sa vďaka nim lepšie prekrvuje mozog. Asi každý viem, že najlepšie je dať si ich len tak, iba umyté, aj so šupkou. Ale to by som so supermarketovými kúpencami neriskovala. Každopádne či už ich prinesiete domov z obchodu, alebo pozbierate vlastnú úrodu, mám pre vás tri možnosti, čo s nimi. 


1. Nashi želé je úžasná dobrota, ale má to jeden háčik... Odporúčala by som vám prisunúť si k sporáku stoličku, namixovať nejaký fajný playlist a rozhodne zrušiť všetky schôdzky na ten deň. K ruke totiž budete mať prirastenú varechu a sladké, lepkavé výpary budete večer v sprche zmývať ešte aj spoza uší. No, ako to teraz po sebe čítam, asi som nezačala celkom motivačne, ale sme kamoši a ja vás chcem pripraviť na všetko. Tak ak aj po tomto mojom úvode máte silu a odhodlanie spraviť si nejaké to želé, základný recept znie takto: Na 1 liter šťavy z nashi hrušiek potrebujete 5 cm očisteného a nakrájaného zázvoru, 1 PL škorice, alebo 1 PL nasekanej čerstvej bazalky, želírovací prípravok a trstinový cukor. Cukru dávam vždy len polovicu toho, čo je napísané na želírovacom prípravku, lebo podľa mňa je zbytočné do už tak dosť sladkej šťavy pridávať ďalší cukor. Radšej želé dlhšie povarte. Všetko dajte do hrnca, pridajte cukor a želírovací prípravok podľa návodu a varte, kým všetko nezhustne. Nakoniec pridajte kôru a šťavu z jedného citróna. Ešte horúce želé nalejte do pohárikov a uložte hore dnom na teplé miesto.


2. Najradšej mám tieto jesenné sladko-slané šaláty plné farieb a chuti. Možno to na tanieri vyzerá ako veľký chaos, ale hneď vám poviem, čo sa skrýva k jednotlivých vrstvách. Na začiatok si nakrájajte jednu očistenú cviklu na kocky a pár malých mrkvičiek prekrojte po dĺžke. Dajte všetko na malý plech, pokvapkajte olivovým olejom, balsamicom, posypte 1 PL trstinového cukru, rukami premieste a pečte v rúre predhriatej na 200 °C asi 15 minút, Zatiaľ si na panvici nasucho opražte mandle. Na tanier si potom dajte hrsť miešaného listového šalátu, pečenú cviklu a mrkvu, rozdrobený syr Feta, hrušku a nasekané pražené mandle. A tú hrušku si pokojne nakrájajte na menšie kocky a zamiešajte ich do šalátu, ja som ju tak nastylovala kvôli fotke. ;) Už len štipka soli, čerstvého mletého čierneho korenia, trocha olivového oleja a malé dielo na tanieri je hotové. 


3. Posledný recept je jablková klasika. Orechovo - jablkové taštičky. Cesto si pripravíte zo 400 g hladkej múky (celozrnnú som neskúšala, na ľahké a chrumkavé maslové taštičky sa podľa mňa nehodí), 250 g masla pokrájaného na kocky (veď vravím, že toto nebude diétny dezert... :D) a 250 g kyslej smotany (14 %). Všetko dajte do misy mixéra a hnetacím hákom mieste asi 5 minút. Vznikne vám biela, lepkavá hmota. Ucapkajte z nej guľu, zabaľte a strčte na hodinku do chladničky. 3 veľké kyslejšie jablká si nakrájajte na malé kocky (a tým myslím idi-pidi malé - 0,5x0,5 cm). Na panvici rozpáľte 50 g masla, 3 PL trstinového cukru a šťavu z polky citróna. Pridajte jablká a pražte, kým nepustia všetku šťavu a neskaramelizujú. Pomeľte 100 g orechov, pridajte do nich 20 g vanilkového cukru a rozmiešajte s 50 ml teplého mlieka. Cesto rozvaľkajte asi na 3 mm hrúbku a vykrajujte kolieska. Na polovicu koliesok dajte kôpku orechov, na orechy jablká a prikryte druhým kolieskom a zatlačte okraje, aby sa spojili. Na plechu potom kolieska potrite rozšľahaným vajíčkom, spravte na vrchu dierku a pečte v rúre predhriatej na 180 °C 15 minút. Dopečené kapsičky nechajte vychladnúť a potom ich poprášte cukrom.






1 komentár

  1. Lietajúce taniere s tajomnou náplňou. Tak by som nazvala krehké koláčiky, ktoré Miška priniesla. Cesto pripomínajúce chuťou lístkové cesto ukrývalo v sebe úžasné náplne. Môžem všetky: orechy s jablkami, slivkovým lekvárom i sladučkým makom. Možno, by chutili aj s tým "našim - vašim" želé. Treba to len vyskúšať, každý podľa najobľúbenejších chutí. Čo sa týka želé z NASHI, ešte ma čaká niekoľko várok, úroda je tohto roku naozaj bohatá. Môžete si ho však pripraviť aj z obyčajných jabĺk, či hrušiek. PS: škoricu (mletý badián, alebo aj voňavé klinčeky) si radšej pridávajte po menších dávkach (v niektorých várkach som dávala len malú kávovú lyžičku). Vlastne každý podľa svojej chuti. Tak veselé varenie a pečenie priatelia.

    OdpovedaťOdstrániť

BACK TO TOP
Just Dare to Cook © - DESIGNED BY SMUK THINGS