V hlavnej úlohe: Čipsy

24.8.14

 Nedávno som si uvedomila, že v poslednom čase nejako často chrúmeme. Keď sa večer poobzerám po obývačke, každý má vlastnú príchuť, vrúbkovanie... A pritom sa to dá aj inak, lepšie, chutnejšie, zdravšie. A nie je to ani také zložité. Stačí ak máte rúru, ktorú ste už prekukli a viete ako na ňu, pevnú ruku na tenké rezy, alebo nejaké to krájadlo a plech. Tak som sa pustila do výroby domácich čipsov a nie len tak hocijakých!



1. Čo je špeciálnejšie ako fialové zemiaky? No predsa čipsy z fialových zemiakov! Aj keď sa dosť ťažko zháňajú, ako každá špecialita. My (rozumej moja svokra, ale sadiť som pomáhala, tak sa to hádam počíta) máme tento rok našťastie vlastnú úrodu. Ak sa vám ich nepodarí nikde nájsť, poslúžia aj obyčajné, nudné zemiaky. V malej miske zmiešajte 3-4 PL oleja s jedných nakrájaným strúčikom cesnaku a nechajte aspoň hodinku odpočívať. Zemiaky si nakrájajte na veľmi tenké plátky (1-2 mm) a poukladajte ich v jednej vrstve na plech vystlaný papierom na pečenie. Každý zemiak potrite z oboch strán cesnakovým olejom - dávajte pozor, aby sa na zemiaky nedostali kúsky cesnaku, LEN olej. Potom už len malá štipka morskej soli a čerstvého rozmarínu a šup s plechom do rúry. Tú si vyhrejte na 100-120 °C a zemiaky pečte približne 45 minút. Ak chcete, môžete ich v strede pečenia poobracať. A voňavé rozmarínové zemiakové lupienky sú na svete.



2. V čipsovom svete je tiež z času na čas potrebné malé oživenie, zmena, nový vánok. Úprimne, ja mám tieto cviklové čipsáky najradšej zo všetkých! Sú sladké, sú slané, sú krehké, ale parádne chrumkajú. Mňam! Chcete vyskúšať? Nakrájajte si cviklu na tenučké plátky a poukladajte ich v jednej vrstve na linku, stôl, proste niekam, kde môžete každý jeden krvavo-červený krúžok posoliť (veľmi jemne) a nechať pol hodinu meditovať. Oni totiž krásky pustia šťavu a vy si pekne vezmete papierovú vreckovku a každý jeden kúsok utriete a uložíte na plech vystlaný papierom na pečenie. Potom ich ponatierate olivovým olejom, posypete morskou soľou a dáte piecť. Rúra má byť vyhriata na 100 °C. Po pol hodinke obráťte cviklu a nechajte ďalšiu pol hodinku piecť. Po dopečený  nechajte čipsy aspoň 10 minút vychladnúť. 


3. Nie každý  má chuť na slané. A keďže je jablková sezóna, jednou zo zdravých možností sú jablkové lupienky s medom a škoricou. Naštartujte rúru na 120 °C. Jabĺčka si nakrájajte na tenké krúžky a poukladajte na plech s papierom na pečenie. Potrite ich medom a dajte piecť na 15 minút. Po štvrť hodinke ich obráťte a každý krúžok posypte trstinovým cukrom zmiešaným s mletou škoricou. Vráťte do rúry a pečte ďalších 15 minút. Potom rúru vypnite a nechajte jablká v nej, kým úplne nevychladne.

Pár tipov na záver:
Ad1 Každá rúra je iná, takže čas a teplota sú len približné. Nie že sa spoľahnete, že môžete tie úbohé zemiaky nechať v rúre 45 minút a zhorí vám kuchyňa. 
Ad2 Ak nemáte cviklu, rovnakým spôsobom si môžete spraviť aj mrkvové, zelerové, či reďkovkové čipsy. Tiež jablko môžete nahradiť hruškami.









2 komentáre

  1. už som to niekde videla, ale ešte som neskúsila.. musím, naozaj musím, pretože tiež stále ničo chrúmem! :).

    Kejmy ♥.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Chutné, chrumkavé, lahodné, voňavé ..... Všetky ďalšie prirovnania by mi zabrali prinajmenšom dva riadky. Zaprášilo sa po všetkých troch druhoch, až som musela utierať prach v obývačke. K tým slaným doporučujem mať po ruke nejaké to super pivko, či lahodné vínko a pohostenie je na svete. Sladké chutili aj 17 ročnému Nikolasovi (rodina) tak, že posledný kúsok zmlsol, ako keby to bola tá najväčšia lakota z Tuzáku. Dúfam, že okomentuje aj on sám.
    PS: Miška má podiel nielen na sadení, ale aj na starostlivosti počas mojej dovolenky.Kým som ja s mojim milým motorkárom obdivovala krásy Bosny a Hercegoviny a ostatných priľahlých krajín a chytala nejaký bronz v Monte Negro, ona s Filipom ničila burinu a kadejakú háveď (mandelinky), aby nám z týchto zvláštnych zemiačikov niečo zostalo. (A ja ich mám od mojej mamky.)

    OdpovedaťOdstrániť

BACK TO TOP
Just Dare to Cook © - DESIGNED BY SMUK THINGS