V hlavnej úlohe: Jačmeň

13.7.14

Keď som sa na FB opýtala, ktorú potravinu by ste chceli obsadiť do hladnej úlohy dnešného postu, jedna slečna navrhla quinou. A ja som si povedala, fakt? Zo všetkých domácich potravín, či už tých, ktoré nám práve dozrievajú v záhradách, alebo tých, ktoré sú súčasťou našej kuchyne už stáročia, si ľudia vyberú práve quinou? Čílsku pseudoobilninu? Niečo pre nás Slovákov úplne cudzie?  Nechápte ma zle, nie som zakomplexovaná kuchynská vlastenka. Tiež rada jem kozmopolitné jedlá a bez mučenia priznávam, že som amerikano-filka. Ale tiež zastávam názor, že by sme mali jesť tak lokálne, ako sa len dá. A preto som vytiahla z komory vrecko jačmenných krúpov a pripravila som z nich pre vás dve jedlá. Medzinárodné a pritom stále slovenské. :)



Jačmeň je obilnina, na ktorej si človek pochutnáva už vyše 5000 rokov. V našej malebnej zemi bol kedysi hviezdou kuchyne. Krúpová kaša bola stálou súčasťou jedálničkov našich predkov. V poslednej dobe sa z nich však jačmeň vytratil rovnako ako cepy, ktorými ho chlapi pracne vyslobodzovali z kláskov. A je to veľká škoda, pretože jačmeň (samozrejme v bio kvalite, nie nejaký GM hybrid) je nesmierne zdravý. Pomôže vám nadopovať sa magnéziom, selénom, železom a mangánom, vitamínmi E, B1 a B3. No a vláknina, tá, moji drahí, spraví s vašim zažívacím traktom hotové zázraky. A ešte aj podporí činnosť pečene a tvorbu baktérií zodpovedných za spracovanie a vstrebanie živín z potravy. Ďalšou výhodou jačmenných krúpov je fakt, že nie len že majú nižší glykemický index ako napr. ryža a tak sú skvelou prílohou, ale aj pomáhajú regulovať hladinu cukru v krvi. Rovnako nám pomáhajú aj s cholesterolom, krvným tlakom a celkovo nás chránia pred kardiovaskulárnymi ochoreniami. Na múdrom internete som sa dočítala aj také pikošky, ako že ich konzumáciou si pomôžete k štíhlejšej postave, alebo zastavíte šedivenie vlasov, ale to už budete musieť otestovať sami. :D Ó a ešte som zabudla, mladé zelené jačmenné klíčky! Tie sú ešte zdravšie, ale bohužiaľ, k receptu s nimi som sa zatiaľ nedopracovala. Možno niekedy nabudúce.



Začnime asi tým, ako sa také jačmenné krúpy varia. Princíp je rovnaký, ako pri ryži, len s tým rozdielom, že na jeden diel krúpov sú potrebné tri diely tekutiny (ak idete robiť slané jedlo, tak najlepšie vývaru/bujónu, ak sladké, tak obyč vody). Krúpy môžete premyť vodou a jednoducho ich v hrnci zaliať príslušným množstvom tekutiny, priviesť k varu a potom pri malej teplote variť približne 40 min., kým sa všetka tekutina nevstrebe. Alebo, ak chcete podporiť orieškovú chuť jačmeňa a prevoňať ho, pražte suché krúpy nasucho za stáleho miešania na panvici asi 3-5 minút a až potom ich v hrnci zalejte vodou a varte. Zapamätajte si, že krúpy po dovarení strojnásobia svoj objem, čiže na tri porcie vám bohate postačí jeden hrnček neuvarených krúpov. Tiež si môžete uvariť väčšie množstvo dopredu a odložiť do chladničky. A keď už sme ich uvarili, poďme si niečo zdravé pripraviť.

 


1. Pôjdeme pekne po poriadku - prvé budú raňajky. Super jednoduché a super rýchle. Do maličkého hrnca dajte 2 PL citrónovej šťavy, 2 PL medu, 1 čl nastrúhaného čerstvého zázvoru, jedno na kocky nakrájané jablko a varte, kým jablko zmäkne, potom pridajte za hrnček uvareného jačmeňa a za 1 PL sušených hrozienok, všetko spolu premiešajte a ešte povarte, kým sa krúpy prehrejú a obalia v medovom sirupe. Skvelý sladký začiatok dňa, čo poviete?
2. Mám rada šaláty, v ktorých je zakomponovaná obilnina. Nie len že je takýto šalát sýtejší, ale je to aj fajn zmena po všetkých tých zeleninových šalátoch. Na dve poriadne porcie budete potrebovať hrnček a pol uvarených krúpov, uhorku (ja som použila 3 naše domáce, klasické nakladačky, keďže už dozrievajú), 150 g syru Feta, za hrsť bazalkových a mätových listov a 3 hrste nahrubo nasekaných vlašských orechov. Všetko dajte do veľkej misy a zmiešajte. Na zálievku skombinujte šťavu z polovice citróna, 3 PL olivového oleja a 1 PL medu a vylejte na krúpovú zmes. Všetko spolu dobre premiešajte, dosoľte a šalátik je hotový.

Tak čo? Presvedčila som vás, že aj jedlo s obyčajného slovenského jačmeňa môže byť zaujímavé a svetové? Dúfam, že áno. Prajem vám dobrú chuť ;)

1 komentár

BACK TO TOP
Just Dare to Cook © - DESIGNED BY SMUK THINGS