V hlavnej úlohe: Hrach

22.6.14

Hrach! Spolu so záhradou a tromi hriadkami tejto popínavky prišla jedna z najťažších úloh môjho kulinárskeho snaženia. Hrach totiž už od mala strašne neznášam. Okrem rozprávkového Janíčka, ktorý vďaka veľkosti hráškového lusku zažil pár bláznivých príhod, som hrach nemohla ani vidieť. Ale ako jedno (zatiaľ žiadnym výskumom nepodložené) príslovie hovorí: "Čím je človek starší, tým je múdrejší." Preto keď som zistila, aké zdravé tieto zelené potvorky sú, rozhodla som sa, že musím vymyslieť spôsob, ako ich zakomponovať do môjho jedálnička. Čo také skvelé na tom hrachu je, že som sa rozhodla pre takú zmenu? Pokračujte v čítaní a všetko vám prezradím.


Hrach sa dlho používal len vo svojej sušenej podobe, až kým v 18. storočí Holanďania nezistili, že mladý, zelený hrášok je sladká dobrota, ktorá dokáže skvele osviežiť vtedajšie dosť mdlé každodenné jedlá. Keďže malé zelené semená sú vlastne zárodky rastlín, obsahujú veľké množstvo vitamínov a minerálov, ktoré by rastlinka neskôr pre svoj rast potrebovala. Našou výhodou je, že sme na to prišli a tak si tieto benefity môžeme užívať. Chcete mať krásnu pleť? Hrach a kombinácia horčíka a nukleových kyselín v ňom zabezpečia tvorbu nových buniek a regeneráciu starých. Chcete pevné nervy? Vitamíny skupiny B - thiamin, riboflavín a niacin v hrášku sa o to postarajú. Makáte vo fitku a chcete podporiť tvorbu svalov? Bielkoviny, bielkoviny a ešte raz bielkoviny - so 100g hrachu ich do seba dostanete viac, ako s jedným celým vajcom. Okrem toho tu máme aj vápnik, zinok, fosfor a meď, vitamín C a betakarotén, ktorý som si dovtedy spájala skôr s mrkvou. To všetko tí krpci v sebe schovávajú. A ja som KONEČNE prišla aspoň na dva recepty, s ktorými sa dokážem cez môj odpor preniesť a dopriať svojmu telu hrachové potešenie.



1. Hrachová polievka. So simple, so easy... Hrachovka, na ktorej som vyrastala bola hustá, zeleninová polievka so sušeným hrachom. A už ako decko som vedela, že "tudy cesta nevede". Takže som teraz, už ako dospelá vytvorila recept na krémovú hrachovú polievku. Na olivovom oleji si speňte dve nakrájané šalotky. Pridajte 500g čerstvého zeleného hrášku a popražte (hrášok nepražte dlho, skôr ho len tak prehrejte, lebo prílišným tepelným spracovaním môže stratiť až 90% svojej vitamínovej nádielky). Zalejte hrášok studenou vodou tak, aby bol pod hladinou, pridajte 10 nakrájaných listov mäty a varte na miernom ohni až tesne pod bod varu. Vtedy prilejte 500ml smotany na varenie, poriadne osoľte, okoreňte mletým bielym korením a znovu prehrejte. Polievku potom rozmixujte ponorným mixérom a ku každej porcii pridajte za hrsť cesnakových krutónov (2 celozrnné buchty pokrájané na kocky, olivový olej,soľ, korenie a dva roztlačené strúčiky cesnaku zmiešajte vo veľkej mise, vysypte na plech vystlaný papierom na pečenie a pečte 10 minút pri 160°C). Aby vám to pri obede pekne chrumkalo.


2. Hrachová nátierka bola pre mňa skúškou ohňom. Chcelo to pár pokusov, kým som prišla na správne pomery, ale nakoniec som s výsledkom spokojná. 250g hrášku zalejte 500 ml vody a 5-7 minút varte podo pokrievkou na miernom ohni. Hrach sceďte (trocha vody si odložte), dajte do mixéra a pridajte 50 g masla, 2 hrste nasekanej pažítky, 1 väčší strúčik cesnaku, 1 hrsť sezamových semienok, 3 kopcovité polievkové lyžice najemno nastúhaného syra Grana Padano, soľ a čerstvé mleté čierne korenie. Všetko spolu rozmixujte, ak sa vám bude zmes zdať príliš hustá, pridajte pár PL vody, v ktorej sa varil hrášok a znovu rozmixujte. Ja som si túto zelenú nátierku užila na hrianke s reďkovkou, alebo s extra nádielkou syra Grana padano na vrchu. Ak maslo nahradíte olivovým olejom, môžeme tento recept považovať za pesto a dať si ho na obed s cestovinami. Takže ak prižmúrite oko, mám pre vás vlastne tri recepty. ;)

V takýchto chvíľach som veľmi rada, že mám tento blog, lebo ma núti prekonávať sa a vymýšľať recepty z potravín, ktoré som už dávno odsúdila na kuchynskú smrť. A ak si aspoň jeden z vás niektorý z mojich receptom pripraví, moja radosť bude nekonečná! Užite si nedeľu a dovarenia, priatelia. ;)


1 komentár

  1. Hrachová polievka na nás čakala po príchode domov z dvojtýždňovej dovolenky na motorke. Bola fantastická a tie vypečené krutóny - jedna báseň. Druhým chodom boli vynikajúce kuracie stehienka. Pohár piva k tomu a už sa len pooblizovať.

    OdpovedaťOdstrániť

BACK TO TOP
Just Dare to Cook © - DESIGNED BY SMUK THINGS